fly.wgz.cz

fly.wgz.cz - Vaše cesta k letectví

Airbus

A310

Nový článek plný odkazů, ze kterých se dovíte více!

Airbus A310

Airbus A310
Jordánský A310-300 při přistání
Typ: dopravní letoun
Výrobce: Airbus
První let: 3. dubna 1982
Zaveden: duben 1983
Hlavní uživatel: FedEx (59 ks)
Air India (19 ks)
Výroba: 1983-2007
Vyrobeno: 255 ks
Varianty: A310 MRTT
CC-150 Polaris

Airbus A310 je velkokapacitní dopravní letadlo pro střední až dlouhé tratě vyráběné společností Airbus S.A.S.. Jeho konstrukce vychází z předchozího typu Airbus A300.

Nejvýraznější změnou, kterou A310 přineslo, byl výrazně zvětšený dolet. Dolet A310-300 je větší než dolet všech modelů A300 a A310-200 překonává v doletu všechny modely A300 mimo A300-600. Tato vlastnost přispěla k tomu, že letoun je využíván hlavně k transatlantickým letům. S A300 a A310 byl poprvé představen koncept shodných pilotních kabin, který se stal jedním z největších marketingových lákadel Airbusu – piloti A300-600 a A310 se mohou přeškolit na druhý typ během jednoho dne.

Začátky

O výrobě letounu bylo rozhodnuto v červenci 1978, první let A310 provedl 3. dubna 1982 a prvnímu zákazníku (Lufthansa) byl dodán v dubnu 1983. Vzhledem k tomu, že byl modifikací typu A300, byl nejprve označován jako A300B10. Hlavní rozdíly mezi „malým“ A310 a jeho větším „bratříčkem“ jsou:

  • Zkrácený trup – o stejném průřezu, má kapacitu asi 200 cestujících
  • Pozměněné křídlo – design byl dílem British Aerospace, který se znovu připojil k Airbusu
  • Menší vertikální ocasní plocha

A310 je na trhu nabízen jako skvělý úvodní velkokapacitní typ pro rozvíjející se aerolinie. Vzhledem k úspěchu nového Airbusu A330 jsou další objednávky A310 nepravděpodobné. Mezi lety 1983 a 1997 prodal Airbus 255 kusů A310. A300 a A310 etablovaly Airbus jako hlavního konkurenta Boeingu a umožnily vývoj ambicióznější řady A330/A340.

V březnu 2006 Airbus informoval, že ukončí výrobu A310 do července 2007.[1]

Modely

Airbus A310-222 Clipper Miles Standish společnosti PanAm v roce 1989
Airbus A310-222 Clipper Miles Standish společnosti PanAm v roce 1989
  • A310-200
    První A310 byl 162. letoun vyrobený Airbusem, poprvé vzlétl v dubnu 1982 a byl poháněn dvouproudovými motory Pratt & Whitney JT9D. A310-200 vstoupily do služby v roce 1983 u Swissairu a Lufthansy.
  • A310-300
    Poprvé vzlétl v červenci 1985, A310-300 má zvýšenou maximální vzletovou hmotnost a prodloužený dolet díky dalším palivovým nádržím v trupu a horizontálním stabilizátoru (tzv. trim-tank). Na tomto modelu se také poprvé objevily winglety pro zlepšení aerodynamiky – od té doby byly zpětně namontovány i na některé stroje A310-200. Letouny poprvé vstoupily do služby v roce 1986 u Swissairu.
  • A310-C
    Konverze obou předchozích modelů, označují se pak A310-200C a A310-300C.
  • A310-F
    Nákladní verze se nevyrábí. Provozovatelé (např. FedEx) dávají přednost konverzi starších A310.
  • A310 MRTT
    A310 bylo provozováno mnoha vojenskými letectvy po celém světě jako čistě transportní, ale v současnosti jsou některá upravována na verzi Multi Role Tanker Transport u EADS, která může sloužit jako vzdušný tanker. Zatím bylo objednáno šest kusů; čtyři pro německou Luftwaffe a dva pro kanadské letectvo. Dodávány jsou od roku 2004. Tři jsou upravovány v závodě EADS Elbe Flugzeugwerke (EFW) v Drážďanech, Německo; další tři u Lufthansa Technik v Hamburku, Německo.

Souhrn nehod

  • Totální ztráty: 6 (celkem 518 mrtvých)
  • Únosy: 10 (celkem 5 mrtvých)
  • Další incidenty: ztráta části kormidla (Air Transat)

Technická data a výkony

  • Počet členů posádky: 2
  • Kapacita: 220 (ve dvou třídách) nebo 280 (v jedné třídě)
  • Délka: 46,66 m
  • Rozpětí: 43,9 m
  • Výška: 15,8 m
  • Plocha křídla: 219 m²
  • Prázdná hmotnost: 80 800 kg
  • Maximální vzletová hmotnost: 164 000 kg
  • Motory: Dva dvouproudové motory Pratt & Whitney PW4152 nebo General Electric CF6-80 každý o tahu 262 kN
  • Maximální rychlost: 897 km/h
  • Dolet: 9600 km
  • Dostup: 12 500 m
Žádné komentáře
 
aXf WebStudio8 © 2007-2008

aXf WebStudio8, Tým 4 - Redakce fly.wgz.cz © 2008

Všechna práva vyhrazena, více informací v licenci

All rights reserved please read a license